Informasjon om NUS-eksamen

NUS-eksamen står for Ny, Utsatt eller Særskilt eksamen og gjelder deg som enten strøk i et fag, strøk på ordinær eksamen eller ble syk på eksamensdagen.

Ønsker du å vite mer om NUS-eksamen kan du klikke på linken under.

Les om NUS-eksamen på Udirs nettsider

Ny eksamen

Elever i videregående opplæring som får karakteren 1 ved ordinær eksamen har rett til en ny eksamen i faget ved første etterfølgende eksamen.

Utsatt eksamen

Elever i videregående opplæring som har dokumentert fravær ved eksamen har rett til å ta første etterfølgende eksamen. Ved utsatt eksamen i et trekkfag, skal trekking av fag gjøres på nytt.

Særskilt eksamen

Elever i videregående opplæring som har fått karakteren 1 i standpunktkarakter og ikke blir trukket ut til eksamen i faget, har rett til særskilt eksamen i faget.

IV (Ikke vurderingsgrunnlag)

Dersom du fikk standpunktkarakter IV i ett eller flere fag, må du ta eksamen som privatist for å bestå faget.