Overordnet mål for opplæringen er økt livskvalitet i bosituasjon, arbeid/dagtilbud og fritid. For noen elever tar opplæringen sikte på å gi livskvalitet her og nå med fokus på eleven sin deltakelse og opplevelse i situasjonen. For andre elever er et sentralt mål å bli forberedt for framtidig dagtilbud og bosituasjon. Eleven skal i størst mulig grad kunne påvirke sin hverdag og ta egne valg.
Arbeidsmåter
Avdelingen jobber etter rammeverket for Positiv Atferdsstøtte (PAS) som er en verdibasert og metodisk tilnærming til eleven. Opplæringen er målrettet og tilpasset den enkelte elev. PPT utarbeider en sakkyndig vurdering for hver elev og enkeltvedtak og IOP tar utgangspunkt i denne. Sluttvurdering består av årsrapport og kompetansebevis.
Ved behov har skolen daglig kontakt med foresatte via mail, telefon, kontaktbøker, Know me og lignende. Det er felles møte for foresatte på høsten og det avholdes samtaler med foresatte gjennom året. Skolen samarbeider med SFA og avlastningsbolig og deltar på ansvarsgruppemøter.
