Slik følger vi opp situasjonen med koronaviruset

Rogaland fylkeskommune følger utviklingen rundt koronaviruset nøye og anbefaler et ekstra fokus på gode hygienevaner for å forebygge smitte.

Det er nasjonale helsemyndigheters anbefalinger som hele tiden er førende for de tiltakene fylkeskommunen vurderer ved de videregående skolene.

Vi oppfordrer elever, medarbeidere og andre som er i kontakt med oss om å være ekstra nøye med hygienetiltak i skolehverdagen og ellers framover.

De viktigste hygienetiltakene for å forebygge smitte er:

• Vask hendene ofte og grundig – særlig når du har vært ute blant folk
  • Bruk papirlommetørkle foran nese og munn når du hoster eller nyser. Kast så papirlommetørkleet. Vask hendene.
  • Bruk albuekroken når du må hoste eller nyse og ikke har papirlommetørkle tilgjengelig.
  • Hånddesinfeksjon, altså å sprite hendene, er et godt alternativ når håndvask ikke er mulig.

Begrens håndhilsing og klemming.

Vi oppfordrer alle om å holde seg oppdatert og følge nasjonale råd og føringer knyttet til situasjonen. Disse finner dere her:

Folkehelseinstituttets anbefalinger

UDs reiseråd

Infofilm til barn og unge (Helsedirektoratet)